یادگیری موسیقی و اثر موتزارت و بررسی رابطه بین موسیقی و هوش

یادگیری موسیقی و اثر موتزارت و بررسی رابطه بین موسیقی و هوش

یکی از موضوعاتی که افراد بسیاری به آن توجه داشتند این بود که اگر افراد به موسیقی کلاسیک گوش کنند باعث افزایش هوش به ویژه در نوزادان می شود که به آن اثر موتزارت می گفتند، ما در این بخش از وب سایت برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از مقالات علمی با عنوان یادگیری موسیقی و اثر موتزارت و بررسی رابطه بین موسیقی و هوش را به صرت تخصصی مورد مطالعه قرار دهیم. پس برای دانستن در مورد این موضوع تا انتها با مجله علمی برنا اندیشان همراه باشید.

یادگیری موسیقی و اثر موتزارت و بررسی رابطه بین موسیقی و هوش

نظریه یادگیری موسیقی و اثر موتزارت بیان می کند که گوش دادن به موسیقی باعث افزایش هوش به خصوص در نوزادان می شود حال قصد داریم تا درستی این نظریه را مورد بررسی قرار دهیم.

یادگیری موسیقی و اثر موتزارت

بیشتر والدین اصطلاح “اثر موتزارت” را شنیده اند، به این ایده اشاره دارد که صرف گوش دادن به موسیقی کلاسیک می تواند باعث افزایش هوش به ویژه در نوزادان شود به نظر می رسد ساده است اما حقیقت پشت نظریه پیچیده تر است.

در حقیقت اگرچه گوش دادن به موسیقی کلاسیک ممکن است برخی مهارت ها را تقویت کند اما افزایش دائمی توانایی فکری بعید به نظر می رسد (و با شواهد پشتیبانی نمی شود).برای مطالعه بیشتر به مقاله تاثیرات روانشناختی موسیقی مراجعه نمایید.

اثر موتزارت

این باور در سال 1993 به رهبری فرانسس روشر که در آن محققان سونات پیانو موتزارت را برای گروه کوچکی از دانشجویان کالج نواختند ایجاد شد و سپس از آنها خواسته شد تا یک آزمون استدلال فضایی را تکمیل کنند.

آنها سپس این نتایج را با چندین آزمایش استدلال فضایی مقایسه کردند که پس از گوش دادن به 10 دقیقه نوار آرامش بخش یا سکوت انجام شد و دریافتند که گروهی که در معرض موتزارت قرار گرفته اند نمره قابل ملاحظه ای بیشتری دارند ، هرچند این دستاوردهای شناختی فقط حدود 10 تا 15 دقیقه به طول انجامید. توجه به این نکته مهم است که شواهد مربوط به پیشرفت در هوش توسط این مطالعه نشان داده نشده است.

رشد استعداد موسیقی در کودکان
آیا گوش دادن به موسیقی یا همان اثر موتزارت موجب افزایش هوش نوزادان می شود؟

یادگیری موسیقی و اثر موتزارت

از این یافته ، رسانه ها ، والدین و حتی قانونگذاران این جهش را انجام دادند که فقط پخش موسیقی برای نوزادان ، کودکان و بزرگسالان آنها را باهوش تر کرد (چیزی که دکتر راشر و همکارانش هرگز پیشنهاد نکردند).همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر موسیقی بر حافطه و توجه کودکان را بخوانید.

با این وجود نتایج مطالعه عموماً توسط مردم (و شرکت هایی که محصولات بازاریابی می کنند) اشتباه تفسیر شده است به این معنی که گوش دادن به موسیقی کلاسیک هوش کودکان را بهبود می بخشد.

در نتیجه کتاب ها ، سی دی ها و سایر محصولات تبلیغ شده به اصطلاح “اثر موتزارت” برای نوزادان و کودکان بسیار محبوب شد. از آن زمان مطالعات مختلف این ایده را بررسی کرده اند که فقط پخش موسیقی کلاسیک برای کودکان می تواند آنها را باهوش تر کند. مشخص شده است که این نظریه با هیچ مدرک مستدلی پشتیبانی نمی شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل تئوری موسیقی


تعدادی از مطالعات از جمله مقاله ای در دسامبر 2013 توسط محققان دانشگاه هاروارد ، نشان داد که موسیقی توانایی های شناختی کودکان را افزایش نمی دهد.حتماً مقاله فواید آموزش موسیقی به کودکان را مطالعه نمایید.

با این حال اگرچه به نظر نمی رسد بین گوش دادن یا یادگیری موسیقی کلاسیک و افزایش هوش رابطه مستقیمی وجود داشته باشد تحقیقات نشان داده است که یادگیری پخش موسیقی دارای مزایای آشکار متعددی برای سلامت شناختی و روانی است.

موسیقی و یادگیری

به راحتی می توان فهمید که چرا بسیاری از والدین مایل به پرداخت همه سی دی های موسیقی ، کتاب ها و ویدیوهایی بودند که از مزایای “اثر موتزارت” حمایت می کنند این نوید سود شناختی برای نوزادان آنها با تلاش کم و بدون اشکال بود.

همانطور که مشخص شد تحقیقات جامعی وجود دارد که نشان می دهد بین موسیقی و یادگیری رابطه ای وجود دارد این فقط آن چیزی نیست که ما فکر می کردیم.

به جای یک نوع هوش ، مردم دارای “هوش چندگانه” هستند از جمله هوش موسیقی و مطالعات نشان داده است که گوش دادن غیرفعال به موسیقی کلاسیک نیست که شما را باهوش تر می کند بلکه این است که یادگیری موسیقی دریچه هایی برای یادگیری دیگر باز می کند و مهارت هایی را که بچه ها از بقیه زندگی خود در مدرسه و فراتر از آن استفاده می کنند تقویت می کند.

چگونه موسیقی به یادگیری کودکان پیش دبستانی کمک می کند؟

برخی از راههای مختلفی که موسیقی می تواند یادگیری و رشد کلی کودکان را تقویت کند:

  • حافظه را تقویت می کند
  • عزت نفس ایجاد می کند
  • رشد مهارت های اجتماعی
  • عشق به یادگیری را تشویق می کند
  • تمرکز را تشویق می کند
  • هوش هیجانی را تقویت می کند
  • به بچه ها وسیله ای برای ابراز خلاقیت می دهد
  • به مغز کودکان در پردازش زبان کمک می کند
  • شادی را منتقل می کند ساختن و گوش دادن به موسیقی می تواند سرگرم کننده باشد
  • هماهنگی را بهبود می بخشد
  • مهارت خواندن و عملکرد تحصیلی را بهبود می بخشد
  • دایره واژگان را افزایش می دهد
  • به کودکان مزایای اجتماعی ارائه می دهد، پخش موسیقی راهی عالی برای برقراری ارتباط با سایر نوازندگان ، پخش و لذت بردن از موسیقی در کنار هم است
  • نظم و انضباط را ارتقا می بخشد همانطور که با سازهای خود تمرین می کنند یاد می گیرند برای درس و اجرا آماده شوند و برنامه ها را دنبال می کنند

به نظر می رسد در کودکان خردسال موسیقی نقش مهمی در رشد زبان دارد تحقیقات نشان می دهد که به نظر می رسد موسیقی توانایی طبیعی کودکان در رمزگشایی اصوات و کلمات را تقویت می کند.

در کودکان مزایای موسیقی (به ویژه یادگیری خواندن و پخش موسیقی) با پردازش بهتر زبان و بهبود مهارت خواندن مرتبط است.

بر اساس تحقیق انجام شده توسط نینا کراوس Ph.D استاد نوروبیولوژی و مدیر آزمایشگاه علوم اعصاب شنوایی در شمال غربی ، چقدر کودک قطعات صدا (گام ، زمان و صدا) را پردازش می کند می تواند یک پیش بینی خوب باشد از این که آن کودک چقدر خوب می خواند.

مکانیسم ارتباط موسیقی و یادگیری روشن است. توانایی تشخیص بین صداهای مشابه مانند “bag” برای رشد زبان مهم است و مهارت هایی مانند حفظ ریتم با توانایی خواندن ارتباط دارند.برای مطالعه و یادگیری بیشتر در این خصوص حتماً مقاله معرفی رویکرد موسیقی درمانی را مطالعه نمایید.

کراوس همچنین اشاره کرده است که پردازش صدا در مغز اندازه گیری سلامت مغز است. عدم توانایی پردازش صدا (به عنوان مثال تشخیص و شنیدن صدای دوست در محیط پر سر و صدا مانند یک رستوران یا مهمانی با صدای بلند) می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای مانند اوتیسم یا تاخیرهای یادگیری باشد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که کودکان با پیشینه اجتماعی و اقتصادی پایین تر ممکن است در شرایط نامطلوبی قرار گیرند.  فقر و سطح تحصیلات مادر با توانایی کودک در پردازش صدا ارتباط دارد.

تحقیقات نشان داده است افرادی که موسیقی پخش می کنند در محیط های پر سر و صدا بهتر از افرادی که موسیقی پخش نمی کنند می شنوند.

طبق تحقیقات انجام شده صداهایی که در معرض آنها قرار می گیریم مغز ما را تغییر می دهند. شبیه روشی که ورزش به بدن کمک می کند تا از نظر جسمی متناسب شود ، موسیقی می تواند به مغز در رسیدن به تناسب شنوایی کمک کند که با بسیاری از مزایای یادگیری مرتبط است.

محققان یک قیاس بینشی بین موسیقی و فعالیت بدنی ایجاد می کنند، به همان روشی که برای سلامتی جسمی مهم است موسیقی نقش مهمی در تقویت مغز برای تناسب شنوایی دارد. آموزش موسیقی در کودکان می تواند نقش مهمی در رشد مهارت های اساسی در کودکان داشته باشد که به آنها در یادگیری مانند گوش دادن ، توجه ، تمرکز ، حافظه و توانایی خواندن کمک می کند.

چگونه کودکان را در معرض موسیقی بیشتری قرار دهیم؟

پیامی که باید در مورد موسیقی و یادگیری به خاطر بسپارید ساده است. از کودکان نباید انتظار داشته باشند که برای هوشمندتر کردن آنها موسیقی گوش دهند بلکه والدین باید کودکان را در معرض موسیقی قرار دهند زیرا این امر به رشد کلی آنها کمک می کند.

فعالیت موسیقی برای کودکان

کودک خود را تشویق کنید ابزاری را که دوست دارد پیدا کند و با تمرین و آموزش به او در ایجاد مهارت و اعتماد به نفس کمک کنید. ممکن است کمی جستجو و آزمایش و خطا نیاز باشد تا بفهمید فرزند شما از کدام ساز یا نوع موسیقی خوشش می آید. اگر موسیقی پخش نکنند ممکن است ترجیح دهند همه چیز را در مورد چگونگی ساخت موسیقی توسط آهنگسازان و ساختار آوازها و سمفونی ها یاد بگیرند.

شما همچنین می توانید یک معلم مناسب پیدا کنید در حالت ایده آل ، کسی که می تواند به کودک شما کمک کند بفهمد به کدام  سبک موسیقی علاقه دارد.

بیشتر از همه بگذارید کودک شما فقط به خاطر لذت بردن از موسیقی نه برای تأثیرگذاری بر یادگیری یا برای هدف دیگری از موسیقی لذت ببرد. شما می توانید کودک خود را با معرفی انواع موسیقی از موسیقیدانان جدید گرفته تا آهنگسازان کلاسیک مانند شوپن ، بتهوون ، باخ و بله – موتزارت تشویق کنید.

دسته‌بندی‌ها