چرا عصبانی هستیم و شناخت دلایل خشم و عصبانیت و روش های درمان آن

چرا عصبانی هستیم و شناخت دلایل خشم و عصبانیت و روش های درمان آن

خشم احساسی که باید به صورت عمیق مورد بررسی قرار بگیرد و به درستی به آن پاسخ بدهیم، در مقابل رفتار عصبانیت به این شکل است که فرد در عمل واکنش هایی را از خود نشان می دهد. به دلیل اهمیت موضوع تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان چرا عصبانی هستیم و شناخت دلایل خشم و عصبانیت و روش های درمان آن را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی روانشناسی قرار دهیم، پس اگر قصد دارید تا با دلایل خشم آشنا شوید تا انتهای مقاله چرا عصبانی هستیم و شناخت دلایل خشم با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

چرا عصبانی هستیم و شناخت دلایل خشم و عصبانیت و روش های درمان آن

با دانستن دلایل این که چرا عصبانی هستیم می توانیم به صورت تخصصی علت خشم خود را بدانیم و به صورت صحیح با آن برخورد کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.

چرا من همیشه عصبانی هستم؟

خشم احساسی است که بسیاری از مردم آن را سرکوب می کنند زیرا نمی خواهند آن را ابراز کنند یا شاید نمی دانند چگونه آن را به صورت سالم بیان کنند.برای مطالعه بیشتر به مقاله مدیریت صحیح خشم مراجعه فرمایید.

همه ما در مقاطع مختلف و به درجات مختلف احساس خشم می کنیم، خشم احساسی است که بخشی از تجربه انسان است احساس خشم می تواند در زمینه های مختلف و اغلب به دلایل اساسی ایجاد شود که ما هنوز درک نکرده ایم شاید ما در حال دفن احساسات و تجربیات گذشته هستیم و یک عامل کوچک منجر به یک طغیان عصبانیت می شود.

تجربه برخورد ناعادلانه، شنیدن انتقادات یا به سادگی نرسیدن به خواسته های خود اما برخی از عوامل محرک بالقوه است تجربه عصبانیت می تواند از سوزش خفیف تا ناامیدی و خشمگین تر متغیر باشد خستگی را اغلب می توان نسخه خفیف خشم در قالب عدم رضایت از آنچه اتفاق می افتد دانست. این مقاله چگونگی تأثیر خشم بر مغز، علائم خشم و تأثیر خشم بر رفتار را بررسی می کند.پیشنهاد می شود تا مقاله روش های آرام کردن خشم در کودکان را بخوانید.

خشم و مغز

قشر قسمت فعال مغز ما است که در آن منطق و قضاوت قرار دارد قشر را می توان به عنوان مرکز استراتژی و کنترل مغز توصیف کرد مرکز لیمبیک مرکز احساسی مغز ما است و به عنوان قسمت ابتدایی مغز ما شناخته می شود درون سیستم لیمبیک یک ساختار کوچک به نام آمیگدالا وجود دارد انباری برای خاطرات احساسی که همچنین منطقه ای از مغز است که مسئول واکنش های “جنگ یا گریز” ما است یا همان غرایز بقای طبیعی ما وقتی احساس خشم می کنیم و آن ابراز می کنیم از مرکز لیمبیک مغز خود استفاده می کنیم.

وقتی کسی در حال تجربه و ابراز خشم است از قسمت فکر (قشر) مغز استفاده نمی کند بلکه در درجه اول از مرکز لیمبیک مغز استفاده می کند.

وقتی عصبانی می شویم پاسخ “جنگ یا گریز” ما آغاز می شود و سیل هورمون هایی را آزاد می کند که باعث هشدار جسمی و روحی می شوند. سپس این عصبانیت با فریاد، بی حوصلگی، ناامیدی و سخنان آزار دهنده انجام می شود.

آشنایی با تکنیک های مدیریت خشم و عصبانیت

چرا عصبانی هستیم

چرا کسی ممکن است احساس عصبانیت کند؟

عصبانیت احساسی است که می تواند با دلایل مختلف ایجاد شود برخی از این دلایل عمیقاً منازعات حل نشده ای را تشکیل داده اند که به آنها پرداخته نشده است در حالی که دلایل دیگر شامل موارد زیر است:

  • بی احترامی یا غیرمنصفانه بودن
  • احساس تهدید یا نقض
  • آسیب دیدن جسمی
  • احساس ناامیدی
  • احساس ناتوانی
  • سطح بالای استرس یا اضطراب

مشکلاتی را در گذشته خود، شناسایی کنید که می تواند در خشم شما نقش داشته باشد آیا در گذشته مورد سؤ استفاده قرار گرفتید یا به سختی مجازات شدید؟ آیا در کنترل مزاج و احساسات خود مشکلی ندارید؟ آیا شما احساس آرامش درونی ندارید؟ سناریوهای موجود را که باعث عصبانیت شما می شوند مانند نارضایتی از شغل، همسر خود یا فرزند خود را شناسایی کنید.برای یادگیری تخصصی به آموزش کامل نحوه مدیریت خشم و عصبانیت مراجعه فرمایید.

نشانه های خشم

  • داد و فریاد
  • فحش دادن، صدا زدن و تهدید کردن
  • یک عبارت فیزیکی مانند ضربه زدن به مردم، حیوانات یا اشیا
  • گوشه گیر شدن و دور شدن از دیگران
  • صدمه زدن به خود

علل خشم و عصبانیت

فرض کنید با یک وضعیت استرس زا روبرو هستید یا شرایط قلدری یا زندگی منفی را تجربه می کنید در آن صورت احساس خشم و ناامیدی طبیعی است به ویژه هنگام برخورد با احساس مزمن استرس، انزوا و اضطراب.

در کودکی یا بزرگسالی ممکن است در اطراف روش های ناسالم و غیرمولد برای تجربه خشم تربیت شده باشید شاید والدین، ​​سرایدار یا افراد مسن خانواده شما احساسات خود را به روشی سالم ابراز نکرده اند که سرریز شده و به بزرگسالی منتقل می شود.

تشخیص اینکه شما در کودکی روش های سالم برای کنترل خشم خود را نیاموخته اید اولین قدم برای درک این است که چرا عصبانیت در بزرگسالی به احساسات و شرایط ناسالم تبدیل می شود.

اگر شما رویدادهای آسیب زای گذشته را تجربه کرده باشید احساس خشم پسماند طبیعی است زیرا وقایع آسیب زا می توانند تأثیر پایداری بر روان شما بگذارند.

یک درمانگر مجاز یا یک مشاور بهداشت روان می تواند به شما کمک کند تا آسیب های گذشته خود را تجربه کنید شرایط استرس زا داشته باشید و درگیری های اساسی در دوران کودکی داشته باشید به امید اینکه شما را راهنمایی و بهبود دهد.

عصبانیت و عمل کردن

خشم احساسی است که همیشه نباید به آن عمل کرد به عنوان مثال ما می توانیم عصبانی شویم اما ظاهر خود را ابراز نکنیم بازی در مورد پرخاشگری ما غالباً با عصبانیت همراه است با این حال همه افراد عصبانی پرخاشگر نخواهند بود و هر رفتار پرخاشگرانه ناشی از خشم نیست.

آیا عصبانیت می تواند احساسی مثبت باشد؟

جامعه ما به عصبانیت به عنوان یک احساس منفی نگاه می کند بنابراین ما اغلب نمی خواهیم به آن بپردازیم یا در مواجهه با آن احساس گناه می کنیم اما آیا اگر عصبانیت مناسب صورت گیرد عصبانیت می تواند خشم باشد؟

خشم وقتی مضر می شود که شما آن را به عنوان علامتی برای اصلاح مشکل اصلی در نظر نگیرید شما اجازه می دهید عصبانیت تا زمانی که از احساسات خود و شخصی که باعث این احساس شما شده است متنفر شوید بدتر شود.

عصبانیت سمی تواند چروکیده شود و مشکلات قابل توجهی مانند افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و از بین رفتن روابط را ایجاد کند.

خشم سالم

عصبانیت سالم شما را مجبور می کند تا در ابتدا مشکل را برطرف کنید زیرا نمی خواهید اجازه دهید رفتار شما اصلاح نشود ثانیا چون نمی خواهید عصبانیت شما به پرخاشگری تبدیل شود این عصبانیت مفید است.

شناخت خشم و پرداختن به عوامل اصلی اولین قدم ها برای رفع خشم و رفع هرگونه احساسات و افکار منفی مرتبط با خشم است.

وقتی ما از آن برای حل مشکلات و تشخیص تعارضات استفاده می کنیم خشم به طور بالقوه می تواند یک احساس مثبت باشد مهم است که عصبانیت خود را به عنوان یک احساس عادی بپذیریم و به جای اینکه از راه های منفی بر آن تأثیر بگذاریم یاد می گیریم که آن را با رفتارهای سالم بیان کنیم بنابراین مجبور نیستیم آن را مانند یک بار سنگین حمل کنیم.پیشنهاد می کنیم برای یادگیری بهتر به کارگاه آموزشی خرد خشم مراجعه فرمایید.

ابراز خشم با رفتارهای سالم به این معنی است که برای تنفس وقت می گذاریم، بر روی احساسات خود کار می کنیم و راه حل های سالم ارائه می دهیم.

این ممکن است به معنای نوشتن افکار ما، تعیین مرزها و محدودیت ها قبل از عصبانی شدن، شناخت هرگونه تعارض حل نشده یا ایده های اساسی، تشکیل یک برنامه، صحبت با دوستان و خانواده در مورد احساسات ما و رفتن به درمان باشد.

قبل از اقدام فکر کنیم

علی رغم این ایده رایج که ما باید خشم خود را ابراز کنیم تا از بین نرود باید در مورد ابراز خشم نسبت به فرد دیگر محتاط باشیم.

ابراز خشم از شخص دیگر سازنده نیست ابراز عصبانیت در حالی که عصبانی است ما را عصبانی می کند و می تواند باعث صدمه و ترس شخص مقابل شود بنابراین عصبانی می شوند و این به کسی کمک نمی کند.

به جای حل هر چیزی این اختلاف در روابط عمیق تر می شود بنابراین پاسخ همیشه این است که ابتدا آرام باشید سپس پیام عمیق تری از عصبانیت را قبل از تصمیم گیری درباره اینکه چه چیزی بگویید و انجام دهید در نظر بگیرید.