معرفی کامل استرس شغلی و روش های مقابله با آن

معرفی کامل استرس شغلی و روش های مقابله با آن

استرس شغلی چیست ؟ آیا شما با استرس شغلی آشنا هستید ، می دانید چه عواملی باعث بروز استرس شغلی می شود؟ در واقع برای این موضوع باید با انواع استرس شغلی آشنا باشیم و در کنار آن نیز عوامل استرس شغلی را هم خواهیم شناخت. علاوه بر تمام این موارد باید بدانیم که عوارض استرس شغلی چگونه بر روان انسان تاثیر می گذارد و با استفاده از چه روش هایی می توانیم از بیماری استرس شغلی رها شویم، پس اگر می خواهید با روش های رهایی از استرس شغلی آشنا شوید تا انتهای مقاله با گروه پژوهشی برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل با استرس شغلی آشنا شوید.

معرفی کامل استرس شغلی و روش های مقابله با آن

استرس شغلی شامل فشارهایی است که ناشی از کار بوده و باعث می شود تا افراد در محیط کار فاقد آرامش بوده و با رنج کار کنند.

روش های مقابله با استرس شغلی

چگونه می توانیم از استرس شغلی رها شویم؟

استرس شغلی چیست؟

بر اساس یک نظرسنجی از انجمن اختلالات اضطرابی در حالی که تنها 9 درصد از افراد مبتلا به اختلال اضطراب تشخیص داده شده هستند ، 40 درصد از آنها در زندگی روزمره خود استرس یا اضطراب مداوم را تجربه می کنند. اضطراب کار به استرس ناشی از کار منجر می شود.

در هر صورت ، استرس کار می تواند تأثیرات منفی داشته باشد. به همین ترتیب باید برای جلوگیری از پیامدهای ضعیف هم برای کارکنان و هم برای سازمان ها مورد توجه قرار گیرد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل تصویر سازی شغلی


در هر صورت ، استرس شغلی می تواند تأثیرات منفی داشته باشد. به همین ترتیب باید برای جلوگیری از پیامدهای ضعیف هم برای کارکنان و هم برای سازمان ها مورد توجه قرار گیرد.

علائم استرس شغلی

اگرچه اختلال اضطراب شغلی وجود ندارد اما علائم خاصی وجود دارد که از نظر اختلالات اضطرابی و به طور کلی اضطراب رایج است. در زیر لیستی از این علائم آورده شده است:

  • نگرانی بیش از حد یا غیر منطقی
  • مشکل در خوابیدن یا خواب با کیفیت
  • واکنش مبهوت شوکه کننده
  • احساس آشفتگی
  • خستگی
  • احساس می کنید یک توده در گلویتان وجود دارد
  • لرزش
  • خشکی دهان
  • تعریق
  • تپش قلب

علاوه بر این علائم کلی اضطراب ، نشانه هایی نیز وجود دارد که باید مراقب آنها باشید که ممکن است نشان دهد فردی دچار استرس شغلی است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله افزایش رضایت شغلی را مطالعه نمایید.

  • گذراندن زمان غیر معمول از کار
  • واکنش بیش از حد به موقعیت های کاری
  • تمرکز بیش از حد بر جنبه های منفی شغل خود
  • تلاش برای تمرکز یا تکمیل وظایف تا مهلت مقرر

عوامل استرس شغلی

استرس کار ممکن است ناشی از ویژگی های مختلف محیط کار باشد. اصلاً غیر عادی نیست که برخی از رویدادهای مهم شما را عصبی کرده یا لحظات موقتی اضطراب را احساس کنند. به عنوان مثال ، شروع یک شغل جدید یا ترک کار قدیمی مطمئناً باعث می شود که هر کسی احساس کوتاهی کند.

مشکلات ناشی از استرس شغلی

استرس کاری چه عوارضی به دنبال دارد؟

شما آنقدر وقت خود را در محل کار خود می گذرانید که اگر همه چیز مطابق میل شما پیش نرود ، گاهی اوقات احساس خستگی می کند. این ممکن است همیشه به سطح اضطراب مداوم نرسد ، اما صحبت با کسی در مورد هر یک از این موارد که باعث می شود شما دائماً نگران کار باشید مفید خواهد بود:

  • برخورد با زورگویی یا درگیری در محل کار
  • رعایت مهلت ها
  • حفظ روابط با همکاران
  • کارکنان مدیریتی
  • ساعات طولانی کار کردن
  • داشتن یک رئیس سخت گیر
  • تجربه حجم کاری بیش از حد بالا
  • نداشتن جهت در انجام وظایف
  • عدم درک عدالت
  • احساس عدم کنترل بر محیط کار
  • داشتن پاداش کم (حقوق ، مزایای کافی و غیره)

عوارض استرس شغلی

اگر با اضطراب و یا استرس شغلی زندگی می کنید احتمالاً بر جنبه های مختلف زندگی شما تأثیر گذاشته است. در زیر برخی از رایج ترین اثرات اضطراب کار که می تواند در داخل و خارج از محل کار رخ دهد آورده شده است:

  • تجربه کاهش عملکرد شغلی و کیفیت کار
  • مشاهده تأثیرات بر روابط با همکاران و مافوق
  • توجه به تأثیرات بر زندگی شخصی
  • احساس تأثیر بر روابط شما با همسرتان
  • ایجاد مشکلات مربوط به تمرکز ، خستگی ، تحریک پذیری ، کاهش بهره وری
  • از دست دادن فرصت ها به دلیل فوبیا (به عنوان مثال ترس از پرواز ، ترس از صحبت در جمع ، ترس از صحبت در جلسات)
  • کاهش رضایت شغلی
  • با توجه به کاهش اعتماد به نفس در مهارت های خود
  • احساس کاری که انجام می دهید فرقی نمی کند
  • کاهش هدف گذاری و دستیابی به موفقیت
  • ریسک های کمتری را تجربه می کنید و بیشتر احتمال دارد که در حرفه خود قرار بگیرید
  • احساس انزوا
  • از دست دادن شغل را تجربه می کنید
  • ایجاد سطوح بالینی اضطراب (به عنوان مثال یک اختلال قابل تشخیص)
  • اگر یک مدیر اجرایی هستید تأثیرات آن را روی سازمان مشاهده کنید
  • کاهش مهارتهای اجتماعی و توانایی عملکرد درون تیمی
  • برنامه ریزی کمتر موثر
  • اجتناب از نوآوری

در رابطه با این موضوع با کارفرمای خود صحبت کنید

اگر اضطراب شغلی را تجربه می کنید ممکن است با خود فکر کنید که آیا باید این کار را با کارفرمای خود در میان بگذاریم یا خیر. علاوه بر این اگر تشخیص اختلال اضطرابی دارید ممکن است مطمئن نباشید که آیا این مورد نیز باید به اشتراک گذاشته شود یا خیر.

بدانید که اگر اختلال دارید طبق قانون افراد دارای معلولیت (ADA) حقوق خاصی دارید. در مورد محل اقامت در محل کار، بررسی این حقوق ارزشمند است.

اگر استرس شغلی شما ناشی از استرس در محل کار است بعید است که این خود به خود برطرف شود.

در حالی که ممکن است از این ترس داشته باشید که احساسات شما منجر به برچسب ضعیف شدن یا برخورد ضعیف با شما شود اکثر کارفرمایان احتمالاً پاسخگو بوده و به شما پیشنهاد کمک می دهند. اگر قبلاً این کار را نکرده اید ممکن است به شما پیشنهاد شود که به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید یا ممکن است به چیزی مانند کلاس مدیریت استرس دسترسی داشته باشید.

به عبارت دیگر تا زمانی که نپرسید، نمی دانید. در زیر نکاتی برای کارفرمایان در مورد نحوه کمک به کارکنان در هنگام اضطراب کار آورده شده است:

  • با همه کارکنان با احترام رفتار کنید و ارتباطات شفاف و باز ارائه دهید.
  • در مورد مسائل خصوصی پشت درهای بسته دفتر با کارکنان صحبت کنید.
  • به جای مقابله مستقیم با اضطراب کار از اوضاع به طور کلی بپرسید.
  • به کارمند خود زمان دهید تا پاسخ دهد و سعی کنید مسائل را از دیدگاه آنها ببینید.

رهایی از استرس شغلی

راهکارهایی وجود دارد که می توانید از آنها برای کنترل اضطراب و استرس خود در مورد کار استفاده کنید. بدانید که اضطراب در محل کار می تواند مسری باشد و سعی کنید تا جایی که ممکن است از افرادی که باعث بدتر شدن شما می شوند دوری کنید.

در صورت احساس اضطراب استراحت کنید و با شخصی صحبت کنید. اگر استرس شغلی در زندگی روزمره شما در محل کار و خانه تداخل ایجاد کرده است از تکنیک های خودیاری برای کمک به شما در آرامش و کمک حرفه ای استفاده کنید.

از راهبردهای مقابله ای بی فایده مانند پرخوری ، سو مصرف مواد ، مصرف بیش از حد کافئین ، سو استفاده از داروهای تجویزی خودداری کنید. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید در طول روز و بعد از آن برای کاهش اضطراب خود تلاش کنید:

  • حتماً برای خود و دور از محل کار وقت بگذارید.
  • چیزهایی را پیدا کنید که باعث خنده و لبخند شما می شود.
  • وقت ناهار داشته باشید و وعده غذایی خود را با دیگران خارج از محل کار خود به اشتراک بگذارید.
  • در صورت امکان در تعطیلات خود بیرون از خانه قدم بزنید.
  • مناظر خود را تغییر دهید تا از یک هیجان احساسی خارج شوید.
  • بر زندگی خارج از کار مانند سرگرمی و دوستان تمرکز کنید.
  • به چیزهای خوب در شغل و زندگی خود فکر کنید.
  • آنچه را که از آن می ترسید اتفاق بیفتد بررسی کنید و از خود بپرسید که آیا این ترس غیرمنطقی است؟

ایجاد تغییر برای مقابله با استرس شغلی

همه افراد گاه و بیگاه اضطراب و استرس شغلی را تجربه می کنند اما اگر شغل شما منبع استرس مداوم است و هیچ چیزی که سعی کرده اید به شما تسکین ندهد ممکن است نشانه یک مشکل عمیق تر باشد. کار می تواند باعث ایجاد اضطراب شود اما استرس بیش از حد نیز می تواند نشانه مشکل ساز بودن شغل یا محل کار باشد.

چرا دچار استرس شغلی می شویم؟

روش های رهایی از استرس شغلی

فرهنگ سمی ، خواسته های بیش از حد ، فشارهای ناسالم یا موقعیت نامناسب همگی می توانند منابع استرس و اضطراب ناشی از کار باشند. اگر سعی کرده اید اضطراب کاری خود را از طریق راهبردهای مقابله ای یا سایر روش های درمانی مدیریت کنید اما هیچ گونه تسکینی پیدا نکرده اید ممکن است نشانه این باشد که باید موقعیت و کار خود را تغییر دهید یا حتی شغل خود را کاملاً تغییر دهید.

به جای این که تصور کنید مشکل از خود شماست ، مواردی را در مورد شغل خود در نظر بگیرید که باعث ناراحتی شما و ایجاد استرس می شوند. تغییر آن جنبه های شغلی چگونه می تواند به کاهش اضطراب شما کمک کند؟ این ممکن است به این معنی باشد:

  • تغییر نقشها و وظایف شغلی
  • تغییر شغل برای یافتن یک محل کار سالم تر و حمایتی تر
  • تغییر شغل برای یافتن چیزی که مناسب نیازهای شما باشد

سخن پایانی

اگر با استرس شغلی زندگی می کنید مهم است که به دنبال کمک باشید. اضطراب بالینی تشخیص داده نشده می تواند آثار مخربی داشته باشد در حالی که استرس مزمن در محل کار می تواند اختلالات اضطرابی بعدی را بیشتر کند. اطمینان حاصل کنید که با کارفرمای خود یا یک متخصص بهداشت روانی تماس بگیرید تا در مورد گزینه های خود صحبت کنید.