معرفی ۱۸ کتاب فانتزی هیجان انگیز

معرفی ۱۸ کتاب فانتزی هیجان انگیز

خواندن کتاب فانتزی می‌تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد. چرا که بسیاری از کتاب‌های فانتزی آنقدر جذاب بوده‌اند که از آن‌ها فیلم‌های و سریال های پرطرفداری ساخته شده است. به عنوان مثال ممکن است هیچ داستانی نتواند با کتاب ارباب حلقه ها و مجموعه کتاب‌های هری پاتر رقابت کند. هر سال که می‌گذرد ما شاهد چاپ کتاب‌های فانتزی فراوانی هستیم که نشان می‌دهد آینده داستان‌های فانتزی بسیار روشن است.

در این قسمت از برنا اندیشان تصمیم داریم تا ۱۸ کتاب فانتزی پرطرفدار را به شما معرفی کنیم که خواندن آن‌ها می‌تواند برای شما جذاب باشد. البته باید اشاره شود که در این مطلب ممکن است نام تعدادی از کتاب‌های جذاب نیامده باشد و این موضوع دال بر اهمیت پایین آن‌ها نیست. بلکه صرفاً در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است و قطعاً آن کتاب‌ها نیز جایگاه ویژه خودشان را دارند.

خواندن کتاب فانتزی

کتاب‌ها با موضوعات مختلف نوشته می‌شوند و هر یک از آن‌ها مخاطبین مخصوص به خودشان را دارند. همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد در این قسمت از برنا اندیشان تصمیم داریم تا ۱۸ کتاب معروف و خواندنی فانتزی را به شما افراد علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی قرار دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید که شما را با این کتاب‌های هیجان انگیز آشنا کنیم.

ارباب حلقه ها

کتاب فانتزی ارباب حلقه ها با عنوان اصلی The Lord of the Rings در سال ۱۹۵۴ توسط جی آرآر تالکین که یک فیلسوف انگلیسی و استاد دانشگاه آکسفورد بود نوشته شد. این کتاب ادامه داستان هابیت است که همین نویسنده در سال ۱۹۳۷ آن را به رشته تحریر درآورده است. شایان ذکر است که کتاب ارباب حلقه ها در نهایت به یک اثر بسیار بزرگ‌تر تبدیل شد و توانست طرفداران فراوانی را به خود جذب کند.

معرفی بهترین کتاب های فانتزی بسیار جذاب

این کتاب به صورت مرحله‌ای بین سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۴۹ نوشته شد که بخش زیادی از آن در طول جنگ جهانی دوم بود. همچنین باید اشاره شود که این رمان با بیش از ۱۵۰ میلیون نسخه فروش به عنوان سومین رمان پرفروش تاریخ شناخته می‌شود.

بازی تاج و تخت

جورج آرآر مارتین در سال ۱۹۹۶ کتاب بازی تاج و تخت (A Game of Thrones) را نوشت. در‌واقع بازی تاج و تخت اولین قسمت از مجموعه رمان های فانتزی ترانه یخ و آتش (A Song of Ice and Fire) است. این رمان برای اولین بار در ۱ اوت سال ۱۹۹۶ منتشر شد. کتاب فانتزی بازی تاج و تخت در سال ۱۹۹۷ توانست برنده جایزه لوکس (Locus Award) و نامزد جایزه نبولا (Nebula) و همچنین جایزه جهانی فانتزی در همان سال شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم که : زمستان در راه است، این شعار سرسختانه هاوس استارک است، شمالی ترین شاه نشینی که وفاداری را به پادشاه رابرت براتیون مدیون است. ادارد استارک از وینترفل به نام رابرت حکومت می‌کند. خانواده اش در آنجا در آرامش و آسایش زندگی می‌کنند.

همسر مغرورش، کاتلین، پسرانش راب، براندون و ریکون، دخترانش سانسا و آریا و پسر حرامزاده اش، جان اسنو. دورتر از شمال، پشت دیوار سر به آسمان کشیده، وایلدینگ های خون خوار و موجوداتی که بدتر از آن قرار دارند. موجودات غیر طبیعی که قرن‌ها به افسانه تبدیل شده بودند، اما در آغاز زمستان باز می گردند و هر چه بر سر راهشان باشد از بین می برند، آن هم برای تصاحب تاج و تخت پادشاهی.

نام باد

کتاب فانتزی دیگری که باید معرفی کنیم تحت عنوان نام باد (The Name of the Wind) شناخته می‌شود که توسط پاتریک راتفوس در سال ۲۰۰۷ نوشته شده است. داستان به این صورت آغاز می‌شود که نام آن کوئوت است، من شاهزاده خانم‌ها را از پادشاهان در خواب دزدیده ام. شهر تربون را به آتش کشیده ام. شب را با فلوریان گذرانده ام و سلامت عقل و زندگی‌ام را از دست داده‌ام. مسیرهایی را زیر نور مهتاب قدم زدم که دیگران از صحبت در مورد آن حتی در روز می ترسند. با خدایان صحبت کرده ام، زنان را دوست داشته‌ام و ترانه هایی نوشته‌ام که خنیاگران را به گریه می‌اندازند.

به این ترتیب داستانی آغاز می‌شود که در ادبیات فانتزی بی‌نظیر است. داستان قهرمانی که با صدای خود سرگذشتش را روایت می کند. حکایت غم، بقا، جستجوی یک انسان برای یافتن معنا در جهانش و اینکه چگونه این جست‌و‌جو و اراده تسلیم ناپذیری که او را به پیش برد، منجر به خلق افسانه‌ای حیرت انگیز شد.

خدایان آمریکایی

کتاب فانتزی خدایان آمریکایی با عنوان American Gods در سال ۲۰۰۱ توسط نیل گیمن نوشته شد. شادو مردی است که آینده تاریکی دارد اما حالا چیزی جز این نمی‌خواهد که با همسرش زندگی آرامی داشته باشد و از تمامی مشکلات دور بماند. تا اینکه متوجه می‌شود همسرش در یک تصادف وحشتناک کشته شده است.

در حال پرواز به خانه برای مراسم تشییع جنازه، در حالی که طوفان سهمگین هواپیما را به لرزه درمی آورد، مرد عجیبی در صندلی کناری او خودش را معرفی می‌کند. مرد خود را آقای ونزدی می‌نامد و بیش از آنچه که ممکن است درباره شادو می‌داند. او به شادو هشدار می‌دهد که توفان بسیار بزرگتری در راه است و از آن لحظه به بعد هیچ چیز مانند قبل نخواهد شد.

شیر، کمد و جادوگر

کتاب فانتزی The Lion, the Witch and the Wardrobe یا همان شیر، کمد و جادوگر در سال ۱۹۵۰ توسط سی اس لوئیس نوشته شد. در داستان می‌خوانیم که چهار خواهر و برادر ماجراجو به نام های پیتر، سوزان، ادموند و لوسی پونسی از یک کمد لباس عبور می‌کند و وارد سرزمین نارنیا می‌شوند. سرزمینی که در زمستان ابدی یخ زده و به بردگی جادوگر سفید درآمده است. اما زمانی که تقریباً تمام امیدها از دست می رود، بازگشت شیر بزرگ، اصلان، نوید یک تغییر و یک فداکاری بزرگ را می‌دهد.

شایان ذکر است که کتاب فانتزی شیر، کمد و جادوگر دومین کتاب از مجموعه های فانتزی کلاسیک سی اس لوئیس، بیش از شصت سال است که با سرزمینی جادویی و شخصیت‌های فراموش نشدنی خوانندگان را در هر سنی مجذوب خود می‌کند.

شاگرد قاتل

یکی دیگر از کتاب‌های فانتزی که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست کتاب شاگرد قاتل یا همان Assassin’s Apprentice است که در سال ۱۹۹۵ توسط رابین هاب نوشته شد. فیتز جوان پسر حرامزاده شاهزاده شیوالری است که در سایه دربار سلطنتی و توسط مهتر خشن پدرش بزرگ شده است.

تمام اعضای سلطنتی با او به عنوان یک طرد شده رفتار می‌کنند. به جز پادشاه حیله‌گر که او را مخفیانه با روش‌های قتل آموزش می‌دهد. در خون فیتز مهارت جادویی و دانشی تاریک تر از کودکی که با سگ‌های شکاری بزرگ و توسط خانواده اش طرد شده است، جریان دارد.

همانطور که مهاجمان وحشی سواحل را نابود می‌کنند، فیتز در حال رشد به سمت مردانگی است. به زودی او با اولین ماموریت خطرناک و روح شکن خود روبرو خواهد شد. اگرچه برخی او را تهدیدی برای تاج و تخت می دانند، اما او ممکن است تنها کلید بقای پادشاهی باشد.

سیرک شبانه

ارین مورگنشترن در سال ۲۰۱۱ کتاب فانتزی سیرک شبانه یا همان The Night Circus را نوشت. این کتاب در اصل برای مسابقه نویسندگی سالانه ماه ملی رمان نویسی (NaNoWriMo) در سه مرحله نوشته شد. این رمان روایتی غیر خطی دارد که از منظرهای متعدد نوشته شده است. در خلاصه داستان به این شکل آمده است که : سیرک بدون خبر از راه می رسد، همانجاست در حالی که دیروز نبود. زیر آسمان خاکستری، چادرهای سر به فلک کشیده‌ با راه‌راه سیاه و سفید به چشم می‌خورند.

روی تابلویی که بر دروازه‌های آهنی آویزان است، نوشته: شب باز می‌شود، سحر بسته می‌شود. اینجا با تمام شگفتی‌های نفس‌گیرش تنها در شب باز است و به نظر می‌رسد تمام کسانی را که در دایره‌ی آن به این طرف و آن طرف می‌روند طلسم می‌کند. بین آکروبات‌بازهای درخشان، فال‌گیران و بندبازان رقابت شدیدی در جریان است. سلیا و مارکو دو شعبده‌باز جوان هستند که از کودکی برای یک دوئل مرگبار آموزش دیده‌اند. با به خطر افتادن زندگی تمام افراد حاضر در سیرک رویاها، آن‌ها باید گستره‌ی تخیل و عشق خود را بیازمایند.

هری پاتر و سنگ جادو

کتاب فانتزی Harry Potter and the Philosopher’s Stone که با نام هری پاتر و سنگ جادو نیز شناخته می‌شود کتابی است که در سال ۱۹۹۷ توسط جی کی رولینگ نوشته شد. هری پاتر به مدت ۱۰ سال با آقا و خانم دورسلی زندگی می‌کند و نامه‌ای از مدرسه هاگوارتز به او می‌رسد که در بورس تحصیلی قبول شده است و حالا باید به مدرسه برود.

مدرسه هاگوارتز جایی است که جادوگری آموزش داده می‌شود و مسابقه کوییدیچ در آن برگزار می‌شود. این بازی شبیه به بازی فوتبال است که بازیکنان بر روی جاروی پرنده پرواز می‌کنند. هری پاتر در مدرسه دوستان فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند که همواره با هم هستند. او در حین ماجرا تعدادی دشمن پیدا می‌کند. هری گرفتار سرنوشتی می‌شود که به خاطر آن به دنیا آمده است ولی دیگران همواره در کنارش هستند تا او را از رسیدن به آن باز دارند.

زاده مه، آخرین امپراطوری

یکی دیگر از کتاب‌های فانتزی که باید آن را بخوانیم رمان Mistborn: The Final Empire است که با نام زاده مه، آخرین امپراطوری شناخته می شود. این کتاب در سال ۲۰۰۶ توسط برندن سندرسون به رشته تحریر در‌آمد. شایان ذکر است که زاده مه، آخرین امپراطوری که با نام مه زاده یا آخرین امپراطوری نیز شناخته می‌شود. یک رمان فانتزی است و اوین رمان سه گانه مه زاده است و پس از آن چاه معراج The Well of Ascension در سال ۲۰۰۷ و قهرمان دوران The Hero of Ages در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.

در خلاصه کتاب آمده است که هزار سال پیش شر به زمین آمد و از آن زمان تاکنون با دستی آهنین حکومت کرده است. خورشید از میان ابرهای خاکستری که از فوران دائمی آتشفشان ها آسمان را تیره کرده‌اند می‌درخشد. یک ارباب تاریک در میان خانواده‌های اشرافی حکومت می‌کند و مردم عادی محکوم به زندگی در بندگی، فروخته شدن به عنوان کالا، کار در مزارع پر از خاکستر هستند. اما حالا یک نفر از راه رسیده و شایعه‌ شورش به گوش می‌رسد. شورشی که وابسته به جنایتکاری است که هیچ‌کس نمی‌تواند به آن اعتماد کند و دختر جوانی که باید بر آلومانسی مسلط شود؛ جادویی که در تمام فلزات نهفته است.

طریق شاهان

کتاب فانتزی The Way of Kings یا همان طریق شاهان در سال ۲۰۱۰ توسط براندون ساندرسون نوشته شد. این کتاب یک رمان فانتزی حماسی است و اولین کتاب از مجموعه استورم لایت (The Stormlight Archive) است. این کتاب شامل یک پیش درآمد، ۷۵ فصل یک پایان و ۹ میان پرده است. قسمتی از داستان را بخوانید تا با فضای آن بیشتر آشنا شوید.

روشار دنیای سنگ و طوفان است. طوفان‌های عجیب و غریب با قدرت باورنکردنی زمین‌های صخره‌ای را به گونه‌ای درمی‌نوردد که اکولوژی و تمدن را به طور یکسان شکل داده است. حیوانات در پوسته‌ها پنهان می‌شوند، درختان شاخه‌هایشان را در هم را می‌کشند و علف‌ها در زمین بدون خاک فرو می‌روند. شهرها فقط در جایی ساخته می‌شوند که نقشه‌های زمین‌شناسی پناهگاهی ارائه دهد. قرن‌ها از سقوط ده فرمان مقدس معروف به شوالیه‌های تابناک می‌گذرد، اما …

رنگ جادو

در سال ۱۹۸۳ کتاب رنگ جادو (The Colour of Magic) توسط تری پرچت نوشته شد. این کتاب فانتزی یک رمان کمدی است و اولین کتاب از مجموعه دیسک ورلد (Discworld) به شما می‌رود. چاپ اول نسخه بریتانیایی تنها شامل ۵۰۶ نسخه بود. پرچت آن را به عنوان تلاشی برای انجام همان کاری که زین های شعله‌ور (Blazing Saddles) برای وسترن انجام داد برای جهان فانتزی کلاسیک توصیف کرده است.

هابیت

یکی دیگر از کتاب‌های فانتزی بسیار جذاب با نام هابیت (The Hobbit) شناخته می‌شود که در سال ۱۹۳۷ توسط جی آرآر تالکین نوشته شد. در سوراخی در زمین یک هابیت زندگی می کرد، به این ترتیب یکی از لذت بخش ترین و محبوب‌ترین داستان‌های انگلیسی زبان آغاز می‌شود. پیش درآمد تالکین برای ارباب حلقه ها، هابیت که در دنیای خیالی سرزمین میانه اتفاق می افتد. یک اسطوره کلاسیک و یک افسانه مدرن و یکی از ماندگارترین و دوست‌داشتنی ترین رمان های ادبیات است.

بیلبو بگینز هابیتی است که از یک زندگی راحت و ساده لذت می‌برد و به ندرت از خانه و سرزمین خود به جایی سفر می‌کند. اما زمانی که گندالف جادوگر و گروهی از کوتوله ها روزی به نزدش می‌رسند تا او را به ماجراجویی ترغیب کنند، آسایش او مختل می‌شود.

آن‌ها نقشه ای را برای حمله به گنجینه ای که توسط اسماگ باشکوه، یک اژدهای بزرگ و بسیار خطرناک محافظت می‌شود، طراحی کرده‌اند. بیلبو با اکراه به ماجراجویی آن‌ها می پیوندد، غافل از اینکه در سفر خود به کوه با یک حلقه جادویی و یک موجود ترسناک به نام گالوم مواجه می‌شود.

نخستین قانون تیغ شمشیر

کتاب فانتزی The Blade Itself یا همان نخستین قانون تیغ شمشیر در سال ۲۰۰۶ توسط جو ابرکرومبی نوشته شد. نخستین قانون یک مجموعه فانتزی است که توسط جو ابرکرومبی نویسنده بریتانیایی نوشته شده است. شایان ذکر است که نخستین قانون عنوان سه گانه اصلی این مجموعه است اما همچنین برای اشاره به کل مجموعه استفاده می‌شود. مجموعه کامل شامل یک سه گانه، سه رمان مستقل، داستان کوتاه و یک سه گانه دوم با عنوان عصر جنون است که کتاب سوم آن در سپتامبر سال ۲۰۲۱ منتشر شد.

بهترین کتاب های هیجان انگیز فانتزی

در خلاصه کتاب می‌خوانیم سرانجام بخت و اقبال از لوگن ناین‌فینگرز وحشی بدنام روی گرداند. او که در یک دشمنی دیرینه گرفتار شده، در حال تبدیل شدن به یک بربر مرده است. بعد از او چیزی جز آهنگ‌های بد، دوستان مرده و دسته‌ای بزرگ از دشمنان شاد باقی نمی‌ماند.

چین خوردگی در زمان

کتاب A Wrinkle in Time یا همان چین خوردگی در زمان یک کتاب فانتزی است که در سال ۱۹۶۲ توسط مادلین لینگل نوشته شد. تِسرَکِت یک چین‌خوردگی در زمان است و بیشتر از این نمی‌توانیم توضیح دهیم، چرا که لذت خواندن کتاب از بین می‌رود. این کتاب در سال ۱۹۶۳ برنده مدال نیوبری شد. داستان کتاب در مورد ماجراجویی در فضا و زمان است که چند نوجوان به نام های مگ، چارلز والاس و کالوین اوکیف که یک ورزشکار، دانش آموز و یکی از محبوب‌ترین پسران دبیرستان است در داستان هستند.

آن‌ها در جستجوی پدر مگ هستند، او دانشمندی است که در هنگام انجام کار مخفیانه برای دولت در مورد مشکل تسرکت ناپدید شده است. در قسمتی از داستان می‌خوانیم که شب تاریک و طوفانی بود، مگ موری، برادر کوچکترش چارلز والاس و مادرش برای خوردن میان وعده نیمه شب به آشپزخانه آمده بودند که از آمدن یک غریبه مرموز شوکه شدند.

غریبه

کتاب فانتزی غریبه (Outlander) در سال ۱۹۹۱ توسط دایانا گابالدون نوشته شد. این کتاب شامل روایتی بی نظیر، شخصیت‌های فراموش نشدنی، جزئیات تاریخی غنی است. رمان غریبه در نیویورک تایمز به عنوان پرفروش ترین کتاب شناخته می‌شود و همچنین توانسته تحسین منتقدان را به خود جلب کند. داستان با معرفی دو شخصیت برجسته به نام های کلر بو چمپ رندال و جیمی فریزر آغاز می‌شود که ترکیبی از ماجراجویی هیجان انگیز با داستانی عاشقانه برای اعصار مختلف به ارمغان می‌آورد.

خلاصه داستان به این صورت است که هایلند اسکاتلند، ۱۹۴۵. کلر رندال، یک پرستار جنگی اسبق بریتانیایی، به تازگی از جنگ بازگشته است و در ماه عسل دوم با شوهرش دیدار می‌کند. او میان سنگ‌های ایستاده در یکی از دایره‌های باستانی که در جزایر بریتانیا پراکنده است، قدم می‌زند. ناگهان خود را در قالب یک «غریبه» در اسکاتلندی که در اثر جنگ و حمله به قبیله‌ها از هم پاشیده شده است می‌بیند. سال ۱۷۴۳.

فصل پنجم

کتاب فانتزی فصل پنجم (The Fifth Season) در سال ۲۰۱۵ توسط ان کی جمیسین نوشته شد. این کتاب اولین رمان از سه گانه تحسین شده و سه بار برنده جایزه هوگو توسط نویسنده پرفروش نیویورک. ان کی جمیسین به این صورت آغاز می‌شود که این راه پایان دنیا است… برای آخرین بار. با شکاف بزرگ قرمز در قلب تنها قاره جهان شروع می شود، خاکستری به همه جا می‌پاشد که خورشید را بی اثر می‌کند. با مرگ شروع می‌شود، با یک پسر مقتول و یک دختر گم شده. با خیانت آغاز می‌شود و زخم های خفته طولانی که تا مرز چرک کردن سر باز می‌کنند.

چشم جهان

کتاب فانتزی The Eye of the World یا همان چشم جهان توسط رابرت جوردن در سال ۱۹۹۰ نوشته شد. این کتاب یک داستان فانتزی از نویسنده آمریکایی است که اولین کتاب از مجموعه چرخ زمان شناخته می‌شود. این کتاب در ۱۵ ژانویه ۱۹۹۰ منتشر شد. بعد از اولین انتشار، چشم جهان شامل یک پیشگفتار و ۵۳ فصل بود که یک پیشگفتار اضافی پس از انتشار مجدد به آن اضافه شد. این کتاب یک موفقیت انتقادی و تجاری با خود به همراه داشت. منتقدان لحن، مضامین و شباهتش به ارباب حلقه ها را ستودند.

جدال با طوفان

کتاب فانتزی جدال با طوفان یا همان Storm front در سال ۲۰۰۰ توسط جیم بوچر نوشته شد. این کتاب اولین رمان درباره پرونده های درسدن است. اولین سری داستان‌های منتشر شده از این نویسنده است و شخصیت هری درسدن، جادوگر حرفه‌ای را دنبال می‌کند. این رمان بعداً به صورت آزمایشی برای یک سریال تلویزیونی کانال سایفای اقتباس شد.

در خلاصه کتاب می‌خوانیم که درسدن توسط مونیکا سلز استخدام می‌شود تا همسرش ویکتور سلز را پیدا کند که یک شیاد آماتور است و رفتار عجیبی دارد. همان روز، ستوان کارین مورفی، مدیر واحد تحقیقات ویژه‌ی اداره‌ی پلیس شیکاگو با او تماس میگیرد. شریک مورفی جسد دو نفر را به او نشان می‌دهد که ظاهرا با کمک جادو قلبشان از سینه بیرون آورده شده و مرده‌اند. درسدن متوجه می‌شود اگر خبری از آن‌ها به شورای سفید برسد ممکن است مظنون اصلی این قتل‌های جادویی باشد.

همانطور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد در این مقاله ۱۸ کتاب فانتزی را به شما معرفی می‌کنیم بسیار هیجان انگیز و جالب است. اما ما می‌توانیم کتاب‌هایی مانند شش کلاغ، سایه و استخوان، به سوی آسمان و قلب آهنی را هم به عنوان بهترین کتاب‌های فانتزی مطالعه نماییم.

دسته‌بندی‌ها