علت ایجاد حس تنفر از خود و روش های درمان آن

علت ایجاد حس تنفر از خود و روش های درمان آن

اگر شما هم حس تنفر از خود دارید و مدام افکار منفی مربوط به بیماری تنفر از خود در ذهنتان شما را آزار می دهد که به آن بیماری تنفر از خود نیز گفته می شود. برای رهایی از این حس ناخوشایند باید مهارت هایی را فرا بگیریم که بتوانیم به وسیله آن حس تنفر نسبت به خودمان را از بین ببریم و زندگی شاد و آرامی را تجربه کنیم.

به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد تصمیم گرفتیم تا در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان مقاله ای با عنوان علت ایجاد حس تنفر از خود و روش های درمان آن را به طور کامل مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم، پس اگر شما هم علاقه مند به مجموعه مقالات علمی روانشناسی هستید تا انتها با مجله علمی برنا اندیشان همراه باشید.

علت ایجاد حس تنفر از خود و روش های درمان آن

بیماری حس تنفر از خود دلایل و علت های زیادی داشته که ابتدا باید هر یک از آن ها را بشناسیم و سپس به طور علمی روش های درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم.

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟

چگونه حس تنفر از خود را درمان کنیم؟

روش هایی برای از بین بردن و درمان نفرت از خود

آیا اغلب به این فکر می کنید که “از خودم متنفرم”؟ اگر احساس نفرت از خود تمام وجودتان را گرفته است می دانید که آنها چقدر می توانند ناامید کننده باشند. نفرت از خود نه تنها آنچه را که می توانید در زندگی به دست آورید محدود می کند بلکه شرایط سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی را بدتر می کند.

برای غلبه بر احساس نفرت از خود مهم است که علائم و نشانه ها را بشناسید و به تاثیرات قوی آن در زندگی خود پی ببرید و در نهایت برنامه ای برای غلبه بر این احساسات خود تهیه کنید.

نشانه های نفرت از خود

در زیر برخی از نشانه های گویا وجود دارد که نشان می دهد شما ممکن است با نفرت از خود زندگی کنید و در مورد خودتان گاهی اوقات صحبت های منفی انجام دهید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل ان ال پی به صورت تخصصی


تفکر همه یا هیچ : شما خود و زندگی خود را خوب یا بد می بینید یعنی یا دنیا را سفید و یا سیاه می دانید و حد وسطی برای زندگی تان قائل نیستید. اگر اشتباهی مرتکب شوید احساس می کنید همه چیز خراب شده یا شکست خورده اید.

بر نکات منفی تمرکز می کنید : حتی اگر روز خوبی را سپری کنید تمایل دارید به جای آن بر روی چیزهای بدی که اتفاق افتاده یا آنچه اتفاق افتاده است تمرکز کنید.

استدلال احساسی : شما احساسات خود را به عنوان واقعیت در نظر می گیرید. اگر متوجه شدید که احساس بدی دارید یا مانند یک شکست خورده هستید پس تصور می کنید که احساسات شما باید حقیقت موقعیت را منعکس کند و در واقع شما بد هستید.

عزت نفس پایین : شما عموماً عزت نفس پایینی دارید و وقتی در زندگی روزمره خود را با دیگران مقایسه می کنید احساس نمی کنید که اندازه گیری می کنید.

به دنبال تأیید هستید : شما دائماً در پی به دست آوردن تایید دیگران هستید تا ارزش خود را تأیید کنید. بسته به اینکه دیگران شما را چگونه ارزیابی می کنند یا چه تصوری از شما دارند نظر شما نسبت به خودتان تغییر می کند.

نمی توانید تعریف و تمجید را بپذیرید : اگر شخصی در مورد شما چیز خوبی می گوید آنچه گفته شد را نادیده می گیرید یا فکر می کنید که فقط خوب رفتار می کند. شما در پذیرش تعارف مشکل دارید و تمایل دارید آنها را به جای پذیرفتن مهربانانه کنار بگذارید.

تلاش برای تناسب : در می یابید که همیشه احساس می کنید بیگانه هستید و همیشه سعی می کنید با دیگران سازگار شوید. احساس می کنید مردم شما را دوست ندارند و نمی توانند بفهمند چرا می خواهند وقت خود را با شما بگذرانند یا در واقع شما را دوست دارند.

مهارت های مقابله ای سالم

روش هایی برای درمان حس تنفر از خود

انتقاد شخصی : وقتی کسی انتقادی را ارائه می دهد برای شما سخت است و تمایل دارید آن را به عنوان یک حمله شخصی تلقی کنید یا مدتها بعد از آن به آن فکر کنید.

اغلب احساس حسادت می کنید : شما نسبت به دیگران احساس حسادت می کنید تا احساس بهتری نسبت به موقعیت خود در زندگی داشته باشید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی تاثیر افکار بر جسم و تفکر مثبت


ترس از ارتباطات مثبت : ممکن است وقتی کسی به شما نزدیک می شود ، دوستان یا شرکای احتمالی را از ترس دور کنید و معتقد باشید که این کار پایان بدی خواهد داشت یا شما تنها خواهید ماند.

به خودتان ترحم می کنید : شما تمایل دارید که برای خود جشن های ترحم برپا کنید و احساس کنید در زندگی با شما بدی شده است یا اینکه همه چیز علیه شما جمع شده است.

از رویاهای بزرگ می ترسید : شما از داشتن رویاها و آرزوها می ترسید و احساس می کنید باید به زندگی محافظت شده خود ادامه دهید. شما ممکن است از شکست بترسید ، از موفقیت بترسید یا بدون توجه به دستاوردهایی که دارید به خود نگاه کنید.

سخت گیری بر خود : اگر اشتباهی مرتکب شوید خودتان را نمی بخشید. همچنین ممکن است از کارهایی که در گذشته انجام داده اید یا انجام نداده اید پشیمان شوید. ممکن است در رها کردن و جابجایی اشتباهات گذشته مشکل داشته باشید.

دیدگاه بدبینانه : شما جهان را بسیار بدبینانه می بینید و از دنیایی که در آن زندگی می کنید متنفرید. احساس می کنید افرادی که دیدگاه مثبتی دارند نسبت به نحوه عملکرد جهان ساده لوح هستند. شما نمی بینید که اوضاع بهتر می شود و چشم انداز بسیار تاریکی به زندگی دارید.

علل نفرت از خود

اگر این علائم بسیار آشنا به نظر می رسید احتمالاً می پرسید چرا از خود متنفر هستید و چگونه به اینجا رسیده اید. ممکن است پاسخ این سوالات را فوراً ندانید بنابراین مهم است که کمی وقت بگذارید تا تأمل کنید. در زیر برخی از دلایل احتمالی را باید در نظر گرفت.

این مهم است که به خاطر داشته باشید همه کسانی که از خود متنفر هستند تجربه مشابهی در زندگی نداشته اند. هیچ راه منحصر به فردی وجود ندارد که منجر به تفکر “من از خودم متنفرم” شود. شرایط منحصر به فرد خود را در نظر بگیرید و آنچه ممکن است شما را به این نقطه رسانده باشد.

منتقد درونی منفی

اگر به این فکر می کنید که “من از خودم متنفرم” احتمالاً شما دارای یک منتقد درونی منفی هستید که دائما شما را زیر پا می گذارد.

این صدای انتقادی ممکن است شما را با دیگران مقایسه کند یا به شما بگوید که به اندازه کافی خوب نیستید.

ممکن است احساس کنید که با دیگران متفاوت هستید و قضاوت نمی کنید. این افکار ممکن است باعث شود که وقتی در کنار دیگران هستید ، احساس کنید یک رانده شده یا کلاهبردار هستید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی مثبت گرا و اثرات آن


منتقد درونی مانند یک جنایتکار است که قصد دارد موفقیت شما را تضعیف کند. این صدا در سر شما مملو از نفرت از خود است و همچنین اگر به اندازه کافی گوش دهید می تواند به پارانویا و مشکوک تبدیل شود. منتقد درونی نمی خواهد شما موفقیت را تجربه کنید بنابراین حتی وقتی شما کار خوبی را انجام می دهید شما را از بین می برد.

موارد زیر مواردی است که منتقد درونی شما ممکن است بگوید:

“فکر می کنی کی هستی که این کار را می کنی؟”

“شما هر چقدر تلاش کنید هرگز موفق نخواهید شد.”

“شما این کار را خراب می کنید، درست مثل همه چیز دیگر را به هم می ریزید.”

“چرا چنین شخصی مانند شما است؟ باید انگیزه ای مخفی وجود داشته باشد.”

“شما نمی توانید به کسی اعتماد کنید. آنها فقط شما را ناامید می کنند.”

“شما همچنین می توانید آن دسر را بخورید به هر حال شما خیلی زیاد غذا می خورید.”

اگر چنین صدایی در سر خود دارید ممکن است به این باور برسید که این نوع افکار انتقادی حقیقت هستند. اگر صدا به شما بگوید که شما بی ارزش ، احمق یا جذاب نیستید ، ممکن است در نهایت به این چیزها باور کنید و با این افکار ، این باور به وجود می آید که شما شایسته عشق ، موفقیت ، اعتماد به نفس یا فرصت اشتباه کردن نیستید.

رسیدن به تفکر مثبت در زندگی

روشهایی برای درمان حس نفرت از خود

هرچه بیشتر به آن صدای درونی انتقادی گوش دهید ، قدرت بیشتری به آن می دهید. علاوه بر این ، ممکن است در نهایت شروع به ایجاد ناامنی های خود بر روی افراد دیگر کنید که شما را دچار پارانویا ، شک و ناتوان از پذیرش عشق و مهربانی می کند. اگر این گونه به نظر می رسد به احتمال زیاد شما مدتهاست که به منتقد منفی درونی خود گوش می دهید.

آن منتقد منفی درونی از کجا می آید؟ به احتمال زیاد شما این صدا را به تنهایی در سر خود ایجاد کرده اید. بیشتر اوقات ، منتقد منفی درونی ناشی از تجربیات منفی گذشته زندگی است. اینها می تواند تجربیات دوران کودکی با والدین شما ، قلدری از همسالان یا حتی نتیجه یک رابطه بد باشد.

تجربیات دوران کودکی

آیا با والدینی بزرگتر شده اید که نسبت به شما انتقاد داشته اند؟ یا والدینی داشتید که به نظر می رسید تحت استرس ، عصبانیت یا تنش بودند و این احساس را در شما ایجاد می کرد که انگار باید روی پوسته تخم مرغ راه بروید؟

اگر چنین است شاید یاد گرفته باشید که ساکت باشید و در پس زمینه محو شوید. تجربیات دوران کودکی یا آسیب هایی مانند سو استفاده ، نادیده گرفتن ، کنترل بیش از حد یا مورد انتقاد قرار گرفتن همه می تواند منجر به ایجاد یک صدای منفی درونی شود.

روابط بد

همه صداهای درونی انتقادی در دوران کودکی شروع نمی شوند. اگر با شخصی که رفتارهای مشابهی را انجام می داد در رابطه یا دوستی بودید این تجربه همچنین می تواند صدای درونی منفی ایجاد کند.

این حتی می تواند شامل یک رابطه کاری با یک همکار یا سرپرست با تمایل به پایین آوردن شما یا ایجاد احساس حقارت باشد. هر نوع رابطه ای می تواند لحن منفی را در ذهن شما ایجاد کند و صدای درونی منفی ایجاد کند که متزلزل شدن آن دشوار است.

قلدری و زورگویی

آیا شما قربانی قلدری در مدرسه ، محل کار یا رابطه دیگری شده اید؟ حتی روابط گذرا با افراد می تواند خاطرات ماندگاری را ایجاد کند که بر تصور خود شما تأثیر می گذارد و بر عزت نفس شما تأثیر می گذارد.

اگر تصور می کنید که خاطرات فلش بک از وقایع به ظاهر بی اهمیت با قلدرهای گذشته یا حال خود دارید ممکن است این تجربه تأثیر طولانی مدت بر ذهن شما داشته باشد. اگر صدای منفی درونی شما کلمات قلدران واقعی شما را تکرار می کند باید کارهای عمیق تری انجام دهید تا این افکار را آزاد کنید نه اینکه آنها را درونی کنید.

رویدادهای آسیب زا

آیا شما هیچ گونه حوادث ناگوار زندگی مانند تصادف رانندگی ، حمله فیزیکی یا از دست دادن قابل توجه را تجربه کرده اید؟ اگر چنین است ممکن است از دست دادن شما را دچار این سال کند که “چرا من؟” که می تواند به احساس شرم یا پشیمانی تبدیل شود به ویژه اگر احساس می کنید در این اتفاقات شما به نوعی مقصر بوده اید.

عوامل محرک محیطی

مدتها پس از وقایع اصلی ممکن است خود را درگیر اتفاقاتی در زندگی روزمره خود کنید. به عنوان مثال یک همکار جدید ممکن است شما را به یاد یک تجربه بد گذشته در محل کار بیاندازد یا یک دوست جدید ممکن است خاطره ای ناخوشایند از دوران کودکی شما ایجاد کند.

اگر در مواجهه با موقعیتی که به نظر می رسد نسبت به آنچه اتفاق افتاده است واکنش عاطفی نشان می دهید ممکن است نیاز به انجام کارهای بیشتری داشته باشید تا چیزهایی را که مانع شما می شوند کشف کنید. بسیاری معتقدند این روند با کمک درمانگر یا سایر متخصصان بهداشت روان آسان تر می شود.

داشتن تصورات منفی از خود

آیا تصور منفی از خود ، تصور ضعیف از خود ، یا عزت نفس پایین دارید؟ وقتی به فکر نفرت از خود هستید ، مشکلات کوچک را می توانید به مشکلات بسیار بزرگتری تبدیل کنید. ممکن است احساس کنید اتفاقات بد بازتابی از بدی ذاتی شما هستند.

به عنوان مثال شما در یک مهمانی هستید و یک جوک را می گویید که کسی نخندد خودپنداره منفی شما ممکن است مارپیچی را در افکار منفی مانند “همه از من متنفرند” و “من هرگز نمی توانم دوستی پیدا کنم” ایجاد کند.

شرایط بهداشت روانی

احساس نفرت از خود نیز می تواند نتیجه بیماری روانی مانند افسردگی یا اضطراب باشد. به عنوان مثال افسردگی می تواند علائمی مانند ناامیدی ، احساس گناه و شرم را ایجاد کند که باعث می شود احساس کنید که به اندازه کافی خوب نیستید. تشخیص دهید که افسردگی شما است که شما را وادار به این فکر می کند.

هرچه شرایط شما بیشتر بر افکار شما تأثیر بگذارد بیشتر احتمال دارد که این دیدگاه منفی نسبت به خود را واقعیت خود تلقی کنید. این می تواند این احساس را در شما ایجاد کند که انگار شایسته نیستید و به آن تعلق ندارید. ممکن است احساس کنید منزوی و متفاوت از بقیه هستید.

پیامدهای نفرت از خود

فراتر از علل نفرت از خود درک پیامدهایی که وقتی افکار شما به طور مستمر آن نفرت از خود را تقویت می کنند می تواند مهم باشد. در زیر برخی از نتایج احتمالی ذکر شده است:

شما ممکن است تلاش برای انجام کارها را متوقف کنید زیرا احساس می کنید که آنها فقط بد به پایان می رسند.

ممکن است رفتارهای خود تخریبی مانند استفاده از مواد ، خوردن زیاد غذا یا منزوی کردن خود داشته باشید.

ممکن است تلاش های خود را خراب کنید یا در مراقبت از خود شکست بخورید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی شناخت و درمان خطاهای شناختی


ممکن است ناخودآگاه افرادی را انتخاب کنید که برای شما بد هستند یا از شما سو استفاده می کنند مانند دوستان یا شرکای سمی.

ممکن است با اعتماد به نفس پایین و عزت نفس پایین دست و پنجه نرم کنید.

ممکن است در تصمیم گیری ها مشکل داشته باشید و احساس کنید وقتی در بلاتکلیفی فلج می شوید به دیگران نیاز دارید که شما را راهنمایی کنند.

شما ممکن است تمایل کمال گرا داشته باشید و برای انجام امور تلاش کنید.

ممکن است بیش از حد نگران مشکلات روزمره یا آینده خود باشید.

به سختی می توانید چیزهای خوب را در مورد خودتان باور کنید و احساس می کنید وقتی دیگران از شما تعریف می کنند فقط خوب هستند یا دستکاری می کنند.

ممکن است نتوانید به دنبال اهداف و رویاهایتان بروید و احساس عقب ماندگی کنید.

ممکن است به توانایی های خود و آنچه می توانید انجام دهید شک کنید.

شما ممکن است آینده را بسیار مبهم و بدون انتظارات مثبت تلقی کنید.

ممکن است اینطور احساس کنید که به هیچ جا تعلق ندارید و یک طرد شده و بی ارتباط با جهان اطراف خود هستید.

بسیاری از پیامدهای نفرت از خود شبیه به نشانه های نفرت از خود است. به این ترتیب این یک پیشگویی خودکفا می شود که نمی توانید به راحتی از آن فرار کنید. تا زمانی که در این چرخه نفرت از خود بمانید هرگز به جلو حرکت نمی کنید. اما با کمک می توانید چرخه را بشکنید.

چگونه با نفرت از خود مبارزه کنیم؟

اگر به دنبال غلبه بر نفرت از خود هستید تعدادی کار وجود دارد که می توانید برای شکستن چرخه انجام دهید. مهمتر از همه به یاد داشته باشید که شما در احساس خود مقصر نیستید اما از امروز به بعد مسئول اقداماتی هستید که در جهت ایجاد تغییرات مثبت انجام می دهید.

مجله خوانی را امتحان کنید

یک مجله تهیه کنید تا در مورد روز خود و احساس شما در مورد آنچه اتفاق افتاده است تأمل کنید. در مورد وقایع روز فکر کنید ، موقعیتهایی را که ممکن است احساسات خاصی را برانگیخته اند بررسی کنید و به دلایل اصلی هرگونه احساس نفرت از خود توجه کنید.

هر روز که خاطراتتان را می نویسید به دنبال الگوها باشید و هدف خود را آگاهی بیشتر از نحوه تغییر احساسات خود بدانید. تحقیقات نشان می دهد که نوشتن بیانی مانند خاطره نویسی می تواند به کاهش ناراحتی های روانی کمک کند.

با منتقد درونی خود صحبت کنید

با آگاهی بیشتر از احساسات خود و عوامل ایجاد کننده آنها سعی کنید افکاری را که هنگام مواجهه با رویدادهای منفی دارید شناسایی کنید. در مورد اینکه آیا افکار شما واقع بینانه هستند یا درگیر تحریفات فکری هستید از خود سوالاتی بپرسید.

سعی کنید در مقابل قلدر درونی خود ایستادگی کنید و با صدای داخلی با استدلال هایی برعکس مخالفت کنید. اگر به سختی می توانید صدایی قوی ایجاد کنید خودتان را در نقش فردی قوی تر که می شناسید مانند یک دوست ، شخص مشهور یا ابرقهرمان تصور کنید و با صدای انتقادی در سر صحبت کنید.

خود شفقت ورزی را تمرین کنید

به جای اینکه از خود متنفر باشید تمرین کنید که به خود دلسوزی نشان دهید. این بدان معناست که به شرایط با دید متفاوت نگاه کنید ، کارهای خوبی را که انجام داده اید ببینید و به تفکر سیاه یا سفید پایان دهید. به دوست یا عزیزی که افکار مشابهی در مورد خود داشتند چه می گویید؟

آیا آن یک اتفاق بد واقعاً پایان جهان بود؟ آیا می توانید شرایط را تغییر دهید تا آن را به عنوان یک فاجعه به عنوان یک شکست تلقی کنید؟ وقتی بتوانید با خود مهربانتر باشید ، خود را برای احساسات مثبت تر و صدای مثبت درونی باز می کنید. تحقیقات نشان می دهد که درمان متمرکز بر شفقت می تواند عزت نفس را بهبود بخشد که می تواند برای کاهش نفرت از خود مفید باشد.

وقت خود را با افراد مثبت بگذرانید

به جای معاشرت با افرادی که به شما احساس بدی می دهند شروع به معاشرت با افرادی کنید که به شما احساس خوبی می دهند. اگر افراد مثبتی در زندگی روزمره خود ندارید به پیوستن به گروه پشتیبانی فکر کنید. اگر مطمئن نیستید از کجا پیدا کنید ، اتحاد ملی بیماری های روانی بدون در نظر گرفتن این که با چه نوع مشکلات روحی روبرو هستید مکان خوبی برای شروع است.

تفاوت ذهن مثبت و منفی

معرفی روش هایی برای کاهش احساس تنفر از خود

مدیتیشن را تمرین کنید

اگر به سختی می توانید سرعت خود را کاهش دهید و از تفکر منفی خود جدا شوید ، سعی کنید یک تمرین مدیتیشن منظم را شروع کنید. مدیتیشن روشی است برای خاموش کردن صدای منفی در سر هرچه بیشتر تمرین کنید راحت تر می توانید ذهن خود را آرام کرده و افکار منفی را کنار بگذارید.

به درمانگر مراجعه کنید

اگر با سلامت روانی خود دست و پنجه نرم می کنید ممکن است از مراجعه به درمانگر سود ببرید. در حالی که ممکن است ذهنیت خود را به تنهایی تغییر دهید ، یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا سریعتر با آسیب های گذشته برخورد کنید و شما را به الگوهای تفکر مفیدتری راهنمایی کند.

مراقب خودتان باشید

به جای انجام رفتارهای مخرب خود ، مراقبت از خود را انجام دهید. این رویکرد به معنای مراقبت از سلامت جسمی و روحی شما با انجام همه کارهایی است که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید. غذای سالم بخورید ، به طور منظم ورزش کنید ، به اندازه کافی بخوابید ، رسانه های اجتماعی و زمان استفاده از موبایل را کاهش دهید ، وقت خود را در طبیعت بگذرانید و با خود مهربانانه صحبت کنید و چند نمونه را ذکر کنید.

شما میخواهید یک زندگی بسیار مطلوب داشته باشید

پاد زهر احساس بد همیشه این است که قدم های کوچکی را برای رسیدن به خواسته های خود در زندگی بردارید. این ممکن است به معنای یافتن یک مسیر شغلی جدید ، مسافرت ، خروج از بدهی ، پایان دادن به رابطه ، تشکیل خانواده یا دور شدن از خانه باشد. ارزش های خود را تعیین کنید و سپس مطابق با آنها شروع به فعالیت کنید. هنگامی که شروع به همسویی با ارزش های خود می کنید ، راحت تر می توانید به خود اطمینان داشته باشید.

سخن پایانی

به راحتی می توان تصور کرد که شما تنها کسی هستید که با افکار نفرت از خود مبارزه می کنید. حقیقت این است که بسیاری از مردم همان احساسی را که شما دارید احساس می کنند و راه هایی نیز وجود دارد که می توانید از آن عبور کنید.

اگر هنوز برای غلبه بر این احساسات تلاش می کنید ممکن است یک مشکل زمینه ای سلامت روان به الگوهای منفی تفکر شما کمک کند. اگر قبلاً توسط یک متخصص بهداشت روانی مورد ارزیابی قرار نگرفته اید این باید اولین قدم شما باشد. در صورت تشخیص اختلال روانی ، این می تواند نقطه شروع ایجاد تغییرات مثبت در زندگی شما باشد.

از سوی دیگر اگر اختلال تشخیصی ندارید یا اگر قبلاً به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کرده اید و تحت درمان هستید بهترین اقدام شما این است که برنامه درمانی خود را دنبال کرده و برخی از موارد را امتحان کنید. مجموعه راهکارهای مقابله فوق برای مدیریت تفکر منفی خود.

اگر این کار سخت به نظر می رسد ممکن است از یک شریک پاسخگو یا شخص دیگری که به طور منظم با شما تماس می گیرد اطمینان حاصل کنید که از عادات مثبت خود پیروی می کنید سود ببرید. در حالی که ممکن است سخت باشد که به کسی اعتماد کنید که به کمک احتیاج دارید اما همچنین ممکن است از این که دیگران هنگام کمک خواستن چقدر مایل خواهند بود تعجب کنید.

هیچ دلیلی وجود ندارد که زندگی خود را با افکار مربوط به نفرت از خود ادامه دهید. امروز شما می توانید اولین قدم را در جهت احساس بهتر و داشتن زندگی ای که پر از نفرت از خود و الگوهای فکری منفی نیست بردارید.

دسته‌بندی‌ها