- برنا اندیشان - https://bornaandishan.ir -

آشنایی با ذهنیت قربانی و شناخت شخصیت آن ها و ارائه راهکارهای درمانی

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که مدام دیگران را مقصر مشکلاتشان می دانند و هرگز خودشان را برای حل مشکلات آماده نمی کنند به این اشخاص در اصطلاح افراد دارای ذهنیت قربانی می گویند که باید تغییری در شخصیتشان بدهند تا بتوانند مشکلشان را حل کنند. ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان [1] تصمیم داریم تا مطلبی با عنوان آشنایی با ذهنیت قربانی و شناخت شخصیت آن ها و ارائه راهکارهای درمانی را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب روانشناسی قرار دهیم، پس اگر دوست دارید تا با شخصیت قربانی آشنا شوید و به آن ها کمک کنید تا بتوانند مشکلشان را حل کنند تا انتهای مقاله آشنایی با ذهنیت قربانی با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

آشنایی با ذهنیت قربانی و شناخت شخصیت آن ها و ارائه راهکارهای درمانی

آشنایی با ذهنیت قربانی به ما کمک می کند تا اگر نشانه های ها این شخصیت را در خود یا دیگران مشاهده کردیم بتوانیم با تکنیک های علمی این مشکلات را رفع کنیم.

آشنایی با ذهنیت قربانی

آیا شما دائماً احساس می کنید که هیچ کنترلی بر موقعیت ها ندارید یا افراد دیگری برای کنترل شما بیرون هستند؟ یا اینکه احساس می کنید بدون توجه به کاری که انجام می دهید اتفاقات بد برای شما ادامه می یابد؟ اگر متوجه شدید که دیگران را مسئول وقایع یا موقعیت های زندگی خود می دانید ممکن است با آنچه که به عنوان ذهنیت قربانی شناخته می شود دست و پنجه نرم کنید.برای مطالعه بیشتر در مورد این افراد به مقاله تحلیل شخصیت فرد قربانی [2] مراجعه فرمایید.

افرادی که ذهنیت قربانی دارند احساس می کنند که اتفاقات بد ادامه می یابد و جهان با آنها مخالف است ممکن است احساس کنید که بقیه مخالف شما هستند خواه این فرد شریک زندگی، همکارانتان یا حتی خانواده یا دوستانتان باشد حتی ممکن است مواردی وجود داشته باشد که بتوانید برای رفع اوضاع کمک کنید اما مسئولیت هیچ کاری را بر عهده نمی گیرید و احساس می کنید همه چیز از کنترل شما خارج است.

علاوه بر این ممکن است موارد را به خود اختصاص دهید حتی اگر آنها متوجه شما نباشند ممکن است فکر کنید مثلاً: من چه کار کردم که مستحق این باشم؟ همچنین ممکن است در بسیاری از اوقات احساس رنجش داشته باشید.

به احتمال زیاد اوضاع بدی را در زندگی خود پشت سر گذاشته اید یا ضربه روحی را تجربه کرده اید اما در آن زمان هیچ استراتژی مقابله ای نداشته اید و این دیدگاه منفی یا طرز فکر قربانیان را توسعه داده اید این باعث شد شما باور کنید که زندگی فقط برای شما اتفاق می افتد و هیچ مسئولیتی در قبال اتفاقات زندگی خود ندارید.

حتی وقتی افراد می آیند و سعی می کنند راه حل هایی به شما ارائه دهند شما احتمالاً لیستی از دلایل عدم کارایی این راه حل ها ارائه می کنید و کسانی که پیشنهاد کمک می دهند ناامید شده یا نمی فهمند چه اشتباهی رخ داده است.

حتی ممکن است سوال کنید که چرا چنین رفتاری را ادامه می دهید؟ حقیقت این است که خودداری از تغییر ذهنیت قربانی خود احتمالاً مزایای ثانویه ای دارد ممکن است نسبت به پریشانی خود از آنچه برای شما اتفاق افتاده همدردی یا توجه داشته باشید ممکن است از اینکه دیگران به شما کمک یا اعتبار سنجی می دهند احساس راحتی کنید همچنین احتمالاً شما هرگز نمی خواهید دوباره احساس آسیب پذیری کنید و بنابراین خطر نکردن آسان تر است.

مقاله آشنایی با ذهنیت قربانی در مورد اینکه ذهنیت یک قربانی چیست علائم و نشانه های این طرز فکر و اینکه چگونه می توانید یاد بگیرید برخی الگوهای فکری منفی را از بین ببرید بحث می کند.

ذهنیت قربانی چیست؟

ذهنیت قربانی دقیقاً چیست؟ در حالی که ذهنیت قربانی یک بیماری قابل تشخیص نیست یک اصطلاح معمولاً پذیرفته شده است و برخی از نام های جایگزین دیگر مانند سندرم قربانی و عقده قربانی نیز دارد.

کسانی که ذهنیت قربانی دارند دارای سه باورند:

برای افرادی که ذهنیت قربانی دارند به نظر می رسد فرو رفتن در منفی نگری ساده تر از تلاش برای نجات خود است و حتی ممکن است این طرز فکر را به دیگران تحمیل کنید.پیشنهاد می شود تا مقاله ریشه مشکلات روانی انسان ها [3] را حتماً بخوانید.

در هسته اصلی آن بیشتر اوقات طرز تفکر قربانی ریشه در ضربه، پریشانی و درد دارد هنگامی که یک وضعیت آسیب زا را تجربه می کنید به طور معمول توسط افراد دیگر ممکن است یاد بگیرید که درمانده اید و کاری که در آینده انجام می دهید هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند.

علل ایجاد ذهنیت قربانی چیست؟

آشنایی با ذهنیت قربانی

این امر باعث می شود شما احساس آسیب پذیری و ترس کنید و به نوبه خود شما تصمیم می گیرید که مسئولیت را بر عهده نگیرید و دیگران را سرزنش نکنید و حتی در صورت اقداماتی که می توانید انجام دهید بهانه گیری می کنید.

آیا طرز فکر قربانی دائمی است؟

اگرچه قابل درک است که پس از یک رویداد آسیب زا ممکن است چنین احساسی داشته باشید اما حقیقت این است که همیشه عوامل مختلفی در هر موقعیت بدی نقش دارند اگرچه ممکن است نتوانستید آنچه را که در گذشته برای شما اتفاق افتاده است کنترل کنید اما به احتمال زیاد تا حدی کنترل می کنید که چه اتفاقی برای شما می افتد.

به عنوان مثال اگر تلاش کرده اید بدون موفقیت موفق به یافتن شغل شوید این فرصت وجود دارد که از آنچه کار نکرده است بیاموزید تا بتوانید برای آینده تلاش کنید و تغییراتی ایجاد کنید در مقابل، کسی که ذهنیت قربانی دارد علاقه چندانی به انجام اقداماتی که منجر به پیشرفت می شود نخواهد داشت.

علاوه بر این هنگامی که افراد دیگر سعی می کنند به شما کمک کنند ممکن است شما به خود ترحم خود عقب نشینی کرده و بحث کنید که هیچ مشکلی نخواهد داشت به عبارت دیگر شما واقعاً می خواهید برای خود متأسف باشید و نه اینکه به دنبال هر تغییر معنی دار باشید.

اگرچه اشکالی ندارد که از آنچه برای شما اتفاق افتاده احساس ناخوشایندی داشته باشید و مطمئن باشید که احساسات دشوار را برطرف می کنید اما همه افرادی که طرز تفکر قربانی دارند باید به احساس ترحم نسبت به خود پایان دهند و برای تغییر و بهبود تلاش کنند در غیر این صورت احساس قربانی شدن و ناتوانی شما تا آخر عمر شما را دنبال خواهد کرد.

واقعیت این است که زندگی هرگز از چالش متوقف نخواهد شد و اگر احساس می کنید کاری انجام نمی دهید هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند پس بقیه عمر خود را در یک نبرد پر سر و صدا بالا می برید.

یکی از رایج ترین نشانه های ذهنیت یک قربانی ادامه خرابکاری در خود و تفکر منفی است خبر خوب این است که این یک ویژگی ارثی نیست بلکه شما یاد گرفته اید که چنین رفتاری داشته باشید در یک زمان شما احتمالاً یک قربانی بودید اما مجبور نیستید به عنوان یک قربانی ادامه دهید.

یک قربانی دیگران را مقصر وضعیت فعلی خود می داند حتی وقتی دیگران کاری با او ندارند و خود آنها مقصر هستند (یا حداقل مقداری مقصر).

بله حقوق شما نقض شد و شما لیاقت آنچه را که برای شما اتفاق افتاد نداشتید شما شایسته همدلی و شفقت و تفاهم هستید و می توانید این چیزها را به خودتان بدهید بدون اینکه منتظر بمانید که شخص دیگری آن را به شما بدهد.

علائم ذهن فرد قربانی

برخی از نشانه های ذهنیت قربانی چیست؟ اگر مطمئن نیستید که با ذهنیت قربانی دست و پنجه نرم می کنید در اینجا برخی از علائم بالقوه وجود دارد:

رفتارهای ذهنی قربانی

رفتارهایی که افراد با ذهنیت قربانی می خواهند انجام دهند چیست؟ در زیر برخی از موارد رایج وجود دارد که ممکن است مشاهده کنید:

نگرش های ذهنی قربانیان

بعلاوه نگرش هایی که همراه با ذهنیت قربانی هستند چیست؟ در اینجا برخی از نگرش هایی که باید مراقب آنها باشید را بیان می کنیم.

باورهای ذهنیت قربانی

در آخر بیایید باورهایی را که توسط شخصی با ذهنیت قربانی نگهداری می شود در نظر بگیریم در زیر رایج ترین اعتقاداتی است که ممکن است در صورت داشتن این نوع طرز فکر داشته باشید به نوعی این بسیار طرز فکر درماندگی آموخته شده است.

شناخت علل ذهنیت قربانی

دلایل ذهنیت قربانی چیست؟ در زیر برخی از شایع ترین دلایل ذکر شده است.

آشنایی با ذهنیت قربانی و نتایج یک ذهنیت قربانی

برخی از نتایج داشتن یک ذهنیت قربانی چیست؟ در زیر برخی از رایج ترین نتایج ذکر شده وجود دارد که اگر در داشتن این ذهنیت ادامه دهید ممکن است منجر شود:

چگونه ذهنیت یک قربانی را متوقف کنیم

اگر شما با تمام علائم و نشانه های داشتن ذهنیت قربانی شناخته می شوید ممکن است از خود بپرسید که چگونه می توانید خود را در چارچوب ذهنی بهتری قرار دهید.

اگر چنین است در زیر چند نکته برای کمک به شما در کنار آمدن بهتر و حرکت به سمت ذهنیت بهتر آورده شده است:

چگونه به شخصی با ذهنیت قربانی کمک کنیم؟

آیا از خود می پرسید که چگونه می توان به شخصی که ذهنیت قربانی دارد کمک کرد؟ تلاش برای کمک به فردی که ذهنیت قربانی دارد ناامیدکننده است زیرا آنها مسئولیت زندگی خود را بر عهده نمی گیرند و به نظر می رسد همه دیگران را مقصر می دانند. با این حال این فقط به این دلیل است که زیر سطح زمین اتفاقات زیادی در حال انجام است. در زیر چند روش وجود دارد که می توانید کمک کنید:

آشنایی با ذهنیت قربانی و چیزهایی که باید به شخصی با ذهنیت قربانی گفت

آیا تعجب می کنید که به طور خاص با شخصی که ذهنیت قربانی دارد می توانید چه بگویید؟ در زیر برخی عبارات وجود دارد که می توانید استفاده کنید:

چرا ذهنیت قربانی ادامه دارد؟

حقیقت این است که می تواند مزایای ثانویه زیادی داشته باشد که می تواند ناشی از ذهنیت قربانی باشد. در زیر برخی از دلایلی که در عمق شما نمی خواهید تغییر کنید وجود دارد.

سخن پایانی در مورد آشنایی با ذهنیت قربانی

اگر با ذهنیت قربانی دست و پنجه نرم می کنید مهم است که بدانید این تقصیر شما نیست حتی اگر عادت داشته باشید اینگونه پاسخ دهید اگر با تروما دست و پنجه نرم کرده اید یک دلیل واقعی دارید که خود را قربانی احساس کنید هیچ چیز نمی تواند آن را از شما بگیرد.

در عین حال باید ترحم خود را نشان دهید تا بتوانید از کنار این وضعیت عبور کرده و در صورت نیاز از او کمک بگیرید ادامه زندگی در ذهنیت قربانی احساس ناتوانی و سرخوردگی در شما را احساس می کند و قادر به شروع تغییر در زندگی خود نیستید.

هر کاری که می توانید انجام دهید تا خود را از ذهنیت قربانی خارج کنید اولین قدم برای تبدیل شدن به شخصی است که می خواهید باشید.

اگرچه ممکن است یادآوری قبل از شروع به این روش فکر کردن برای شما دشوار باشد اما اگر قدم های کوچک ثابتی بردارید سرانجام به مکانی که می خواهید بروید می رسید. برای دیگران آسان تر خواهد بود که در طول مسیر از شما حمایت کنند درصورت باز بودن برای کمک و پیشنهادات از سوی افراد دیگر شما مجبور نیستید اتفاقاتی را که باعث ایجاد این ذهنیت شده است بپذیرید اما اینکه بتوانید از آن حرکت کنید به شما کمک زیادی می کند.